Als je over 10 jaar niet meer kunt beschikken over aardgas in jouw woning, voor welk alternatief zou je dan kiezen?

Als je over 10 jaar niet meer kunt beschikken over aardgas in jouw woning, voor welk alternatief zou je dan kiezen?

Wat als je over tien jaar niet meer kunt beschikken over gas in jouw woning? Hoe zou jij jezelf dan warm houden? Zou je een pelletkachel plaatsen in huis of zou je eerder gebruik maken van zonne-energie? Of misschien kies je wel voor een hele andere vorm van energie. Laat hieronder weten voor welk alternatief jij zou gaan. 

Reacties

VS B

Stop met vervuilende pelletkachels en houtkachels ga over in waterstof.

J B

Als eerste, zorg dat je woning optimaal wordt geisoleerd, minimaal op niveau A, deze kosten zijn binnen enige jaren terugverdiend (2 tot 5 jaar)
Plaats zonnepanelen op het dak, ook Oost/West daken zijn geschikt, de opbrengst is wel minder, maar nog steeds ruim voldoende om binnen 8 jaar terug te verdienen.
Ik heb mijn woonkosten van 280 € (vorige bewoner) terug gebracht naar 50 € per maand.
Voor de toekomst wacht ik op zoutwater warmte opslag, hiervoor ben je ruimte nodig (4m2), maar dan heb je geen energie kosten meer, beschikbaar met 3 jaar.
Ik zal geen warmtepomp aanschaffen aangezien dit geen milieu winst oplevert en de eigenaar in de toekomst veel geld zal gaan kosten ook als je voldoende zonnepanelen hebt.
De energie lever je namelijk op in de zomer met zonnepanelen, echter ben je winters nodig, dan leveren de zonnepanelen weinig op.
Dus als salderen afloopt krijg je zomers een kleine vergoeding voor je geleverde stroom en betaal je de volle pond in de winter, tevens is de stroom die je gebruikt opgewekt in energie centrales en deze centrales hebben een zeer laag rendement tov van de standaard HR cv ketel. (107%)
Opmerking: je bent niet altijd wand/vloerverwarming nodig om laag temperatuur verwarming te gebruiken, als je woning optimaal is geisoleerd.
Test: zet je CV verwarming op 50 graden en kijk of het huis nog steeds warm blijft, indien ja, zet hem nog 5 graden lager, indien nog steeds geen probleem, dan is je huis geschikt voor elk toekomstig verwarming systeem.

Log in om een reactie kunnen plaatsen!